כאשר מדובר בנושא של הלכות ציצית, התכלת מהווה מרכיב חשוב ואפילו מרכזי. אולם, התכלת נזנחה לאורך הדורות מסיבות היסטוריות – בעיקר מאחר ולא הצליחו לשחזר אותה. עם זאת, במהלך העשורים האחרונים מצוות התכלת חודשה – ובכתבה הבאה החלטנו להסביר לכם כל מה שאתם צריכים לדעת על כך.
כיצד התכלת נעלמה?
התכלת הייתה קיימת בתקופת המקרא, ולמעשה יש עדויות לקיומה עד תקופת בית שני. כבר בתקופת האמוראים, התגלו קשיים רבים בהשגת התכלת. לגבי הסיבות להיעלמות התכלת קיימות מספר הערכות, אשר כוללות בין היתר את הכיבוש הערבי בארץ ישראל שהחריב לגמרי חלק מבתי הצביעה ואף את האזור בו היה נהוג לדוג את החילזון ממנו היו מפיקים את התכלת.
הלכות ציצית – חידוש התכלת בעת החדשה
עוד מהמאה ה-19 היו ניסיונות רבים לחדש את מצוות התכלת, אך לשם כך היו צריכים לזהות מהו אותו חילזון תכלת ממנו היו מפיקים אותה בעבר. בהתאם לכך, הועלו מספר אפשרויות לזיהוי אותו החילזון, והן נשענו בין היתר על תיאורים המצויים בדברי חז"ל. למעשה, יש כאלו שראו בחידוש התכלת את אחד מסימני הגאולה. השיטות המרכזיות בהן משתמשים ביום הן של האדמו"ר מראדזין, שזיהה את אותו חילזון תכלת עם דיונון הרוקחים. עוד זיהוי נוסף ממנו מייצרים היום את התכלת הוא ארגמון קהה קוצים. מדענים רבים העוסקים בנושא מקשרים בין מצוות התכלת לבין צבע הפורפורה, שהיה מוכר בעולם העתיק בתור מוצר יקר ערך.
ארגמון קהה קוצים
עוד בשנת 1834 זוהה אותו חילזון בתור חילזון תכלת, אם כי ראוי לציין שהרב הרצוג בחן את ההצעה במסגרת עבודתו ודחה אותה – בעיקר מאחר ולא הצליח להפיק ממנה צבע כחול. לאחר מכן, בשנות ה-60 מספר כימאים מומחים בישראל החלו להתעניין בחקר התכלת. גילוי בולט בנושא הוא של פרופ' אלסנר מכללת שנקר ברמת גן. הפרופסור הציע מספר דרכים בהן ניתן לקבל גוון כחול טהור דרך הנוזל המתמצה מהבולטה התת-זימית של חלזונות מסוג זה. הגילוי זכה לתשומת לבו של הרב אליהו טבגר, שחקר לעומק את הנושא והחל לצבוע תכלת לציצית בשנת 1988. בשנת 1922, הצטרפו אליו ד"ר ברוך סטרמן, יואל גוברמן וד"ר ארי גרינשפן – וכך בעצם הוקמה אגודת "פתיל תכלת". מאז ועד היום, המטרה של אגודת "פתיל תכלת" היא לייצר פתילי תכלת לציצית על מנת לחדש את המצווה המקורית, וזאת לצד הסברה נרחבת בנושא.
האם הארגמון הוא באמת חילזון התכלת?
ובכן, סימני הגמרא בהחלט מתאימים לתיאוריו של הארגמון. גופו של הארגמון דומה לקרקעית הים – והוא חי בים ממש כמו דג. בעוד כי נאמר שהתכלת נגנזה, אין זה אומר כי היא לא תתגלה ביום מן הימים. כך ניתן להגיד כי כוונת המדרש היא בעצם שהשימוש בתכלת הלך והצטמצם לאורך השנים.
כמה מילים לסיכום
התכלת היא חלק בלתי נפרד מהנושא של הלכות ציצית. בעוד כי ניתן לקיים את המצווה ללא התכלת, בעיקר בגלל חוסר היכולת לייצר אותה בעבר – היום בהחלט ניתן לחדש את המצווה, וזאת הודות לפעילות של אגודת "פתיל תכלת".
קרדיט תמונה: tekhelet.co.il