איך מזהים טרמיטים? מדריך מקיף לזיהוי ופתרון הבעיה

איך מזהים טרמיטים? מדריך מקיף לזיהוי ופתרון הבעיה

המשפט "יחד ננצח" מזכיר לכם משהו מסוים? טרמיטים הם חרקים חברתיים המתקיימים במושבות, וה"ביחד" שלהם בהחלט עוזר להם לנצח. למרות שיש להם תפקיד חשוב במערכת האקולוגית, הם מהווים איום לא קטן למבנים ציבוריים ולבתים פרטיים. הנזק שהם מסוגלים לגרום הוא עצום, והחיסרון הגדול הוא שקשה לאתר ולזהות אותם. איך בכל זאת תצליחו לזהות טרמיטים, ולמה זה חשוב? מהם סימני הזיהוי שיעזרו לאתר את מיקומם של הטרמיטים, ואיך מטפלים בבעיה?
במאמר זה ריכזנו לכם את כל המידע החשוב על זיהוי הטרמיטים וההבדלים בין ארבעת הסוגים השונים, ועל הפתרון היעיל ביותר כנגד המזיק.

מסדר זיהוי: כך תזהו טרמיטים בבית

טרמיטים הם חרקים מתוחכמים, שלא ממש אוהבים לפעול מעל פני השטח. במקום זאת הם נוהגים להתחפר במעמקי האדמה, או להסתתר בחריצים קטנים בין הקירות והרצפה. אם בכל זאת נתקלתם בחרק ואתם לא בטוחים שזה טרמיט, אלו הסימנים שיעזרו לזהות אותו.
לטרמיטים גוף בצבע שקוף לבן, לפעמים נוטה לגוון חום בהיר. גודלם קטן מאוד ונע בין 4 עד 10 מ"מ, תלוי בסוג הטרמיט והשלב בחייו. הכנפיים של הטרמיטים המכונפים ארוכות מאוד ביחס לגוף, וחלק מהטרמיטים יכולים גם לעוף וגם לזחול.
הטרמיטים אמנם אינם גלויים לעין רוב הזמן, אך עין מקצועית של מדביר מוסמך תדע לאתר את הסימנים שהם משאירים אחריהם, והיכן הם מסתתרים.

משחקי הכס: איך מזהים טרמיטים מסוגים שונים בממלכה?

החיים במושבת הטרמיטים יכולים להיות דיי מרתקים. ישנם ארבעה סוגי טרמיטים עיקריים, שלכל אחד מהם תפקיד ייחודי וחשוב במערכת החברתית של הקן.
אלו הסימנים שיעזרו לכם לזהות את סוגי הטרמיטים השונים:

מלכת הטרמיטים – למלכה יש את התפקיד החשוב ביותר במושבה, והיא זו שמטילה את הביצים ודואגת להפריח חיים חדשים בממלכה. המלכה גדולה מאוד, אורכה בין 8 – 10 ס"מ. גופה מעט מלא יותר ולאחר טקס מעוף הכלולות היא משילה את הכנפיים ומפסיקה להשתמש בהן.

מלך הטרמיטים – כמו בכל ממלכה שמתפקדת כראוי, גם במושבת הטרמיטים המלכה צריכה את המלך שלה. תפקידו די ברור וענייני, והוא נועד להפרות את המלכה ולהיות בן זוגה. המלך דומה למלכה רק קטן יותר, (כ- 4 ס"מ) וגם הוא מפסיק להשתמש בכנפיו לאחר מעוף הכלולות.

טרמיט פועל – הפועלים כשמם כן הם, פועלים לחפש מזון, דואגים לתחזוקת הקן והנחת הביצים. להבדיל מהמלך והמלכה, לפועלים אין כנפיים בכל שלב בחייהם. גופם ארוך וצר, והם מתהדרים בעיניים ומחושים ארוכים.

טרמיט חייל – אם ביחד ננצח עסקינן, גם במושבת הטרמיטים יש חיילים אמיצים שנועדו להגן על הממלכה ולהילחם מפני מזיקים ופולשים פוטנציאליים.
את החיילים ניתן לזהות ע"י המראה הייחודי המאפיין אותם, שזה בעיקר ראש גדול ולסת חזקה, שמסייעת להם להגן על הקן. גודלם גדול יותר מהפועלים, באורך של 7 – 10 מ"מ.

איזה סימני זיהוי טרמיטים משאירים אחריהם?

הסימנים שטרמיטים משאירים אחריהם יכולים להיות דיי ברורים, בעיקר לאחר שנגרם נזק למבנה. אחד הסימנים העיקריים יהיה שביל של בוץ או אבק ליד פינות החדר, פתחי הקירות או הרהיטים בבית. מטרת המנהרות לסייע להם לנוע ממקום למקום, תוך שהם מוגנים וצועדים במקום מסתור. סימן נוסף יהיה כמובן הנזק הרב שם משאירים אחריהם, כמו רהיטי עץ חלולים ומכורסמים, עיוותים בקירות, רעשי כרסום ופגמים.
עוד סימנים קטנים שלא ניתן לפספס, יהיו שאריות של כנפיים שקופות שנשרו על הרצפה, או אבקת עץ דקיקה במקומות מסוימים.

איפה בדרך כלל ניתן לזהות טרמיטים?

טרמיטים אוהבים לבלות במקומות חשוכים ולחים, ולכן ניתן למצוא אותם בין הקירות, התקרות, במרתפים, סביב החלונות ובדלתות. מאחר וטרמיטים ניזונים מתאית, זה לא מפתיע למצוא טרמיטים בארון מטבח או בתוך רצפת הפרקט. גם קירות פנימיים שעשויים מעץ או שיש בהם חללים או פגמים מולדים, יכולים להיות חביבים במיוחד על הטרמיטים. מעבר להימצאותם בתוך האדמה הלחה, הם יכולים להימשך גם למקומות בקרבת מים כמו צינורות, שכן הם יעדיפו את הלחות כדי לשרוד.

נמלה או טרמיט? כך תזהו

לא בטוחים אם נתקלתם בנמלה מעופפת או טרמיט חרוץ? אלו הסימנים שיעזרו לכם לזהות במי מדובר, ומה ההבדלים בין השניים.
גוף הנמלה מחולק בצורה ברורה לשלושה חלקים, בעוד שלנמלה יש מותניים צרות בין החזה לבטן, שמעניק לה מראה גוף מפוצל של ראש, חזה ובטן.
הטרמיט לעומתה פחות בעניין של מותניים, וגופו ישר וחלק יותר, ללא מותניים צרות.
הכנפיים הקדמיות של הנמלה המכונפת גדולות יותר מהכנפיים האחוריות, ואילו לטרמיטים המכונפים יש זוג כנפיים זהות וגם שבירות ועדינות יותר.
צבען של הנמלים הוא כהה יותר בגוון שחור או חום, ואילו הטרמיטים לרוב יהיו בהירים יותר, בגוון לבן, חום בהיר או שקוף לגמרי.

מה עושים לאחר שזיהיתם טרמיטים בבית?

אם כבר הצלחתם לזהות טרמיטים בבית, זהו בהחלט שלב קריטי. טרמיטים כאמור מתרבים בקצב מסחרר, גורמים לנזקים רבים ובלתי הפיכים למבנה ולרהיטים. חשוב להזמין חברת הדברה לביצוע הדברת טרמיטים בהקדם, כדי לקטוע את שרשרת התפתחותם במהירות וכן את הנזקים העתידיים.
גם לאחר ביצוע ההדברה כדאי להיעזר במדביר לשירותים נוספים, כמו לקבלת טיפים חיוניים שיעזרו למנוע את חזרתם של הטרמיטים למקום.

לאחר הזיהוי – זאת השיטה להיפטר מטרמיטים במהירות

הדברה נגד טרמיטים יכולה להתבצע רק על ידי מדביר מקצועי ובעל היתר הדברה מסוג 2 – המאפשר הדברה למבנים ובשטח פתוח ללא הגבלה.
למדביר יש את היכולת לאתר את הקן ולגלות את מקומות המסתור, לשלב מספר טכניקות כדי לחסל את המושבה כולה, ולהבטיח שקט נפשי ובית נקי מטרמיטים לשנים הבאות.
במקרים מסוימים המדביר יזריק חומר הדברה מיוחד לאחר קידוח חורים זעירים, במטרה ליצור מעטפת של החומר מתחת לפני השטח, בדיוק במקום בו מסתתרים.

טרמיטים הם חרקים מזיקים שפועלים מתחת לפני השטח, וגורמים לנזק רב. במקרה כזה, אין ספק שמדביר מוסמך הוא הפתרון האולטימטיבי והיעיל ביותר שקיים.

פורסם על ידי

תגובות פייסבוק

חליוה